Public Performance
C/O Adelaide Bentzon
Engelstedsgade 16, st
2100 København Ø
mail@publicperformance.dk
Kunstneriske ledelse
Erik Pold
erik@publicperformance.dk
+45 2683 0726
Adelaide Bentzon
adelaide@publicperformance.dk
+45 2291 0378
“… nyskabende performativt politisk teater med mening”
Casper Koeller / Sceneblog
I PUBLIC PERFORMANCE undersøger vi hvad der udgør et offentligt rum i dag, og hvad offentlighed er for en størrelse. Hvem er publikum og hvem er performere når vi bevæger både performere og publikum ud på en sejltur i havnen, med bus rundt i byen, eller guider dem rundt med høretelefoner i en park.
Vores vision for PUBLIC PERFORMANCE er at skabe overraskende scenekunstneriske oplevelser, på tværs af fiktion og virkelighed, i forskellige fysiske kontekster, og gennem digitale rum. Scenekunst der udfordrer vores forståelse af sammenhænge og skaber uventede forbindelser mellem mennesker.
Vores mission er at være et projektteater der skaber scenekunstneriske oplevelser for både voksne, børn og unge. Som går i direkte og aktiv dialog med sit publikum, og som præsenterer forskellige bud på hvor det koreografiske, deltagerbaserede og stedspecifikke performanceteater bevæger sig hen i det 21. århundrede, med inddragelse af digitale medier, sociale platforme og andre nye former for offentlige rum.
PUBLIC PERFORMANCE er engagerende, eksperimenterende og humoristisk scenekunst, der skaber rum til at kunstnere og publikum sammen kan undre sig over verden.
PUBLIC PERFORMANCE ledes kunstnerisk af Erik Pold og Adelaide Bentzon. Vi deler en kærlighed til en scenekunst, der både er eksperimenterende og usnobbet, og vi tror på teatret som en social og kollektiv kunstform. Det er vores fælles overbevisning, at den tid vi lever i, kalder på samarbejde.
Adelaide Bentzon
Jeg arbejder som koreograf og instruktør, og som producent og underviser.
Mit kunstneriske arbejdsliv har været præget af tilbagevendende samarbejder i mange variationer, en form for freelance ensemble virksomhed. LIMINAL, nu PUBLIC PERFORMANCE har været ankeret i det virke siden jeg i 1998 blev færdig fra School vor New Dance Development, og det har formet mit forhold til scenekunsten både kunstnerisk og organisatorisk. For mig er kunstens rum er et nødvendigt rum i vores verden, som erkendelses og dannelses mulighed for alle aldre, hvor emner kan behandles med kompleksitet, flerstemmighed og til tider selvmodsigelse. Det er et rum for alle, og jeg tror på kunsten som kollektivistisk projekt, hvilket med tiden også er blevet en stærkere tråd i Liminals arbejde.
Udover LIMINAL/PUBLIC PERFORMANCE har mit arbejde også afspejlet, at jeg kan lide mange genrer og udtryk, og jeg har bl.a. været koreografisk sparringspartner for musikteatret Livingstones Kabinet i en lang årrække. Jeg har samarbejdet jævnligt med Daniel Norback/NORPOL ligesom jeg også gentagne gange har arbejdet for andre kompagnier og kunstnere som koreograf, iscenesætter og sparringspartner.
For ca. 12 år siden iscenesatte jeg for første gang en forestilling for unge i samarbejde med Secret Hotel. Et performanceforedrag om kroppen, der siden er blevet efterfulgt af adskillige forestillinger for børn og unge, en række workshops, huskunstnerforløb og samarbejder med forskellige institutioner.
Det var lidt tilfældigt at det blev unge som var målgruppen, men på det tidspunkt gav det mig en uventet og fornyet energi på scenekunsten. Med børn og unge som publikum og deltagere blev jeg mindet om hvor vildt og vigtigt det er at opleve noget sammen, og hvilken resonans der er i at være nærværende i samme tid og sted.
Derfor søgte jeg også en deltidsstilling som programchef på Horsens Teaterfestival for børn og unge, hvor jeg afslutter ”min” femte og sidste festival i efteråret 2025.
Jeg er bestyrelsesmedlem hos C:NTACT og MYKA, hvilket for mig også er en måde, at lære om andres arbejde med børn og unge, og bidrage til feltet. Udover PUBLIC PERFORMANCE iscenesætter jeg det kommende år forestillinger på Det lille Teater, Syddjurs Egnsteater og Teater Hund.
Erik Pold
I mit arbejde med scenekunst har jeg mange forskellige roller og funktioner. Jeg arbejder både som instruktør, tekstforfatter, koreograf, performer, kunstnerisk leder, producent, kurator og de senere år også som adjunkt på Teaterhögskolan i Malmø.
De mange forskellige roller og funktioner er en integreret del af mit arbejde med at forny, undersøge og udfordre scenekunsten som kunstform. Når jeg vælger et nyt greb eller forsøger mig med en anden vinkel end sidst, kræver det ofte at jeg indtager en ny rolle og må genoverveje hvad lige præcis dette projekt kræver at jeg gør. På den måde er jeg nybegynder hver gang jeg arbejder på et nyt projekt.
Jeg er uddannet på School for New Dance Development i Amsterdam og har gennem årene samarbejdet med mange dygtige og inspirerende kunstnere både herhjemme og i udlandet. Blandt andet var jeg i en 10-årig periode gæsteperformer hos den Berlin-baserede performancegruppe Gob Squad, har samarbejdet med Daniel Norback i NORPOL på flere projekter og været en del af den kunstneriske ledelse på Det Frie Felts Festival. Jeg har også haft en lang række tillidshverv og bestyrelsesposter, blandt andet som medlem af Statens Kunstråd Scenekunstudvalg, som referenceperson hos Nordisk Kulturfond og i bestyrelsen for Odense Teater.
For mig er scenekunsten et godt sted at reflektere over, hvem vi er som mennesker i verden, og hvordan vi fungerer som sociale væsener. Mit ønske at skabe rum for dialog og eftertænksomhed ved at kombinerer undersøgende scenekunstneriske eksperimenter med humor, genkendelighed og politisk bid. Det må gerne både være sjovt og udfordrende på samme tid.
Tilbage i 1999 etablerede vi LIMINAL som projektteater og vi har gennem årene skabt mere end 30 produktioner. Alle i forskellige undersøgende scenekunstneriske formater, med krop, humor, politisk bid og eksistentielle temaer. Fra guidede gåture, performances på offentlige pladser, interaktive video-værker til tidsrejse med bus og senest med turbåd rundt i Københavns havn.
I 2024 blev vi til PUBLIC PERFORMANCE.
> Se arkivet her
Bestyrelse
Ida Leisner,
cand. mag. I kunsthistorie og museologi
Stine Tange,
kultur- og bylivskonsulent hos Refshaleøens Ejendomsselskab A/S
Søren Friis Møller,
ekstern lektor på Copenhagen Business School
Kunstnere vi har samarbejdet med
Alberte Minor
Amia Miang
Anton Hjejle
Daniel Norback
Daniel Wedel
Ellen Kilsgaard
Erik Christoffersen
Frederikke Krogh
Gob Squad
Gry Guldager
Helene Kvint
Helle Lyshøj
Henrik Vestergaard Friis
Henrik Øvad
Hesselholdt & Mejlvang
Jacobus Flynn
Jens Berents Christiansen / Rumpistol
Jeppe Kaas Vad
Jes Brinch
Johannes Lilleøre
Jupiter Child
Kaja Mærk Egeberg
Kasper Daugaard
Kristian Hverring
Kristina Stoltz
Lisbeth Burian
Magnus Bruun
Malik Grosos
Malle Madsen
Marie Louise Heger
Martin Butler
Merete Byrial
Nina Kareis
Oak and Shaw
Pelle Skovmand
Pernille Koch
Peter Sloth
Rasmus Månsson
Rebecca Arthy
Rikke Juellund
Seimi Nørregaard
Sigrid Husjord
Søren Knud
Thomas Lagerman Lundme
Tobias Shaw Petersen
Tobias Stål
Tomomi Yamauchi
Troels Hagen Findsen
Wauhaus